11. sep. 2013

DIY PROJEKT - BETON LYSESSTAGER


Så piger, endelig fik jeg taget mig sammen til at lave dette indlæg til jer! Dem der følger på min instagram (@cscs7) har nok set, at jeg har lavet nogen beton lysesstager.  Jeg har egentlig bare været kreativ og støbt beton i dåsecolaer, gamle mælkekartoner osv.

Alt hvad i skal bruge er: 
- Murerspand
- Betonpulver (jeg blandede det op med sand og vand)
- Forskellige emballager (brug fantasien)
- Piskeris
- Stearinlys eller fyrfadslys

Hvordan skal jeg gribe det an?
Du starter med at tage noget betonpulver og hælder det i en spand, her tilsætter du gradvis vand og eventuelt sand til. Her er det vigtigt, at konsistensen ikke bliver for tyk og heller ikke for tynd, så det er vigtigt, at du finder en mellemting. Bagefter tager du massen og støber det i en selvvalgt emballage, hvor du skal banke/stampe formen ned mod jorden, netop for at undgå lufthuller. Efter dette tager mange stearinlysene og placere dem ned i formen og lader stagerne tørre med dem i. Jeg lod mine stager tørre i 48 timer for at være helt sikker på, at de var ordentlig tørre. Jeg havde svært ved, at få den lange kronelys ud af stagen, så jeg valgte at brænde den helt ned.

VIGTIGT:
Hvis du vil prøve at lave disse stager, så er det meget vigtigt, at du gør det udendørs, da det sviner rigtigt meget, og pga. sundhedsmæssige årsager.


Held og lykke :-)  

2 kommentarer:

  1. Virkelig fede lysestager du har lavet dig!

    Hvilke slags emballager har du brugt?? :-)

    Knus Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, er også glad for dem :)
      Til de små firkantet har jeg brugt mælkekartoner, til de runde har jeg brugt en cola/øl dåse, og den høje tynde har jeg brugt et rør hvor der er fue i, og den helt lange har jeg brugt en tom kasse hvor der har været müsli i :)

      Slet